donderdag 15 oktober 2009

Speler van de maand : Joona Toivio

Naam: Joona Toivio

Leeftijd: 21

Positie: centrale verdediger

Rugnummer: 3




Eerste wedstrijd als betaald voetballer:


Dat was de eerste wedstrijd vorig seizoen voor Telstar , tegen Excelsior.
Ik was op maandag aangekomen bij de club en moest vrijdags gelijk meespelen in de uitwedstrijd die we met 0-1 wonnen.

Wie is/was je idool :


Dat zijn zonder enige twijfel mijn ouders aan hen heb ik veel te danken , helaas kunnen zij niet bij elke wedstrijd aanwezig zijn maar mijn vader is al wel een paar keer komen kijken.
Verder is net als voor zeer veel andere Finse voetballers , Jari Litmanen een groot voorbeeld voor mij.













Wat wil je doen na je voetbalcarriere :


Daar ben ik helemaal nog niet mee bezig , mijn leven bestaat uit voetbal.
Na mijn high school (hbo) heb ik een half jaar in het Finse leger mijn dienstplicht vervuld en verder ben ik alleen maar met mijn voetbalcarriere bezig geweest.



Nevenactiviteiten :


Buiten het voetbal heb ik geen echte activiteiten maar ik luister veel naar muziek , ik heb vroeger zeven jaar lang
muzieklessen gehad en wil daar wel weer wat mee doen.
Voor de kerst heb ik mijn ouders dan ook een elektrische piano gevraagd zodat ik weer kan gaan spelen.
Verder breng ik veel tijd door met mijn allerbeste vriend Niklas Moisander van AZ die een landgenoot van mij is en vlak bij mij woont.


Favoriete eten :

Pizza’s zijn wel mijn favoriet maar verder eet ik eigenlijk alles en wat betreft de Nederlandse keuken , ja die lijkt veel op de Finse dus dat is best te doen.
Meestal kook ik zelf want dat vind ik erg leuk om te doen en dus maak ik ook pizza’s vaak zelf , inclusief de bodem.




Favoriete drankje :

De aardbei/sinaasappel van Coolbest vind ik geweldig lekker maar ook een glas melk heeft mijn voorkeur.

Telstarsupporters :

Prima supporters , vooral als je het vergelijkt met Finland , men is hier wel fanatieker met de sport bezig.
Misschien komt dit ook wel omdat voetbal niet de nummer één sport is in Finland want daar zijn sporten als bv ijshockey veel populairder dan voetbal.
Jammer is het wel dat er bij uitwedstrijden soms niet zoveel supporters meekomen maar ik begrijp dat als je overdag moet werken of naar school gaat dit door de afstanden niet altijd lukt.


Welke oud-collega mis je het meest:

Niemand in het bijzonder eigenlijk , wel heb ik geweldige herinneringen aan het jongerenteam van FC Helsinki waar ik heb gespeeld.
Allemaal spelers van 21 of jonger die uitstekend met elkaar voetbalden , we hebben dan ook met die groep de halve finale van de beker gehaald en waren dat seizoen het team met de meeste doelpunten.


Coach Metgod :

Goede trainer die veel nadruk legt op het tactische spel.
In mijn beginperiode hier in Nederland heb ik ook een tijdje met de groep van van Gaal meegetraind en dat ook coach Metgod bij AZ vandaan komt merk ik wel op bepaalde gebieden.
Net als iedere voetballer pik je ook als trainer bepaalde dingen op van de mensen waar je mee werkt en daardoor groei je als persoon.
Als team heeft de coach ons sterker gemaakt en de resultaten beginnen ook beter te worden dus gaan we de goede kant op.


Jomanda (Peter Zoontjes):

Die heb ik pas voor het eerst gezien op tv na de winterstop van vorig seizoen want als ik een wedstrijd moet spelen dan merk ik weinig van wat er rondom het veld gebeurt , buiten dan het de geluiden vanaf de tribune.
Wel heb ik gemerkt dat hij een geweldig supporter is die een positieve invloed heeft op de rest van de supporters en op zijn geheel eigen wijze voor een prima sfeer zorgt.


Persoonlijke shirtsponsor(Ooak):

Een mooie manier om supporters,sponsoren en spelers dichter bijelkaar te brengen.
Helaas moest ik afgelopen seizoen verstek laten gaan maar juich deze manier van sponsoring van harte toe.


Wie moet er volgens jou de volgende speler van de maand worden en waarom?:



Tja dat moet Benito (Olenski) worden want hier bij Telstar is hij één van mijn vrienden waar ik veel steun aan heb gehad.
Natuurlijk komt dit ook omdat wij vorig seizoen en voor een deel dit jaar samen in de verdediging hebben gespeeld en dan heb je veel met elkaar te maken wat toch een band geeft.

1 opmerking:

Archief